maanantai 18. toukokuuta 2020

Digitaalinen markkinointi

Digitaalisia markkinoinnin keinoja on paljon erilaisia. Tässä kuitenkin ne mihin itse perehdyin:
1. Kotisivumarkkinointi
2. Sosiaalinen media
3. Hakukonemarkkinointi
4. Sähköpostimarkkinointi
5. Mobiilimarkkinointi

1. Kotisivumarkkinointi on yrityksen tekemät kotisivut, jotka ovat monipuoliset, selkeät, ja asialliset. Kotisivut antavat enemmän tietoa yrityksestä kuin esim. yrityksen facebook-sivut. Kotisivuilta löytää kaiken tärkeän tiedon yrityksestä myös yhteystietoja.

2. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on helppoa ja kannattavaa. Someen, esim. instagramiin yritys voi ostaa mainoksen, jolloin mainos näkyy sovelluksen käyttäjille muiden julkaisujen välissä. Mainokset ovat kuvia tai videoita, ja yleensä kiinnostavat mainokset saavat käyttäjän jäämään katsomaan mainoksen ja ehkä jopa siirtymään nettisivuille. Kiinnostavia mainoksia yleensä ovat, selkeät, hillityt ja värikkäät mainokset.

3. Hakukonemarkkinointi eli SEM on yrityksen mainostamista nettiselaimissa kuten Googlessa. Mainoksen näkyminen perustuu tiettyihin hakusanoihin, ja silloin mainos tulee näkyvälle paikalle.

4.  Sähköpostimarkkinointi on esim uutiskirjeitä ja alennuksia sähköpostiin. Yrityksen on ensin täytynyt saada asiakkaalta hyväksyminen uutiskirjeen tilaamiseen. Kun asiakas on hyväksynyt, hänelle tulee säännöllisesti uutiskirjeitä yritykseltä, ja näin yritys saa asiakkaan kiinnostumaan.

5. Mobiilimarkkinointi on mobiililaitteeseen kohdistuvaa ja tulevaa mainontaa. Näin saadaan liikkuvan ja kiireisenkin ihmisen huomio. Mobiilimarkkinointi on esim yrityksen lähettämiä viestejä, jos on jo entuudestaan yrityksen asiakas, tai puhelin soittoja vaikkei olisikaan asiakas. Nykyään tätä markkinoinnin muotoa ei niin arvosteta ja jotkut kokevat sen jopa ärsyttävänä.

Itse olen eniten somemarkkinoinnin kannalla, ja olen sitä mieltä että sillä tavoittaa eniten ihmisiä ja varsinkin jos yrityksen kohderyhmä on nuoret ja aikuiset niin se on oikea paikka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti